Structuren, 1970-1974

In 1970 ging Margot Rolf werken in monochroom wit.
“Daarin toonde ze zich verwant met kunstenaars als Jan Schoonhoven.
Omstreeks 1973 kwam er ook kleur in haar werk, aanvankelijk blauw, maar in 1974 koos zij voor de vierklank groen, geel, rood, blauw.” (
Ebeltje Hartkamp Jonxis)

)

Uitgaande van 4 kleuren, 1974-1982

“The late seventies brought works of flat, densely woven, white linnen grounds, pierced by intermittent particles of saturated red, yellow, blue, and green. In the series 2-I, 2-II, 2-III (1978), colored lines of thread activily push their way over, under, and through the spacious white matrix to create atmospheres of varying densities.
The flecks of color intermix from selvage to selvage and from bottom to top.
The clean, white, tactile ground, about six feet square, becomes a contained space through which there runs a cosmic criss-cross.” (
Warren Seelig)

wpfd3ee0b6.png
wp7ea2584d.png
wp517ff885.png
wp16fcf7b5.png
wpfb737723.png

Vormen

“Omdat ketting (verticale draden) en de inslag evenwaardig zijn wordt het vierkant als basisvorm aangehouden.

[…] Door gebruik te maken van krimpgarens vindt een metamorphose van het vierkant geweven doek plaats. Er ontstaan monumentale weefsels, soms onderverdeeld in driehoeken, die zich in vrije vormen als vlinders op de wand vlijen. Het werk schijnt hier lichtvoetiger en losser te worden en krijgt zelfs iets elegants.” (Herman Scholten)